Zwanger? Do´s & don´ts bij het sporten

Hoera, je bent zwanger! Wat een bijzondere periode en wat staat er allemaal op je te wachten. Je moet niet alleen mentaal klaar worden gestoomd voor de komst van je baby, maar ook je lichaam krijgt genoeg te verduren tijdens de zwangerschap en de geboorte (and, let´s not talk about those hormones ;)).

Maar, wat betekent dit voor je sport routine? Moet je nu 9 maanden op de bank blijven liggen en je sportabonnement aan de wilgen hangen? Zeker niet! Sporten is veilig tijdens de meeste zwangerschappen en wordt zelfs aangeraden omdat het veel typische zwangerschapsongemakken kan verlichten.

Ik zelf was tijdens mijn eerste zwangerschap, onterecht, best een beetje angstig in het begin, alsof door te hard springen/ spinning ik ervoor zou zorgen een miskraam te krijgen. Maar mijn gynaecoloog vertelde me al snel dat blijven sporten juist goed was, voor mij én de baby.

Maar, ondanks dat sporten meestal goed is, zijn er natuurlijk wel wat dingen die je moet aanpassen tijdens je zwangerschap. Hier zijn een paar do´s and don´ts bij het sporten tijdens je zwangerschap:

Do: Blijf bewegen tijdens je zwangerschap (tenzij je dokter natuurlijk iets anders aangeeft!) en probeer minstens 30minuten (lichte) sport in je dag te hebben. Alles met mate natuurlijk, zeker naarmate je verder in je zwangerschap komt.

Don´t: Ga niet tot het gaatje! Dit is niet het moment om je uit te sloven, nieuwe records te zetten of een geheel nieuwe intense sport te gaan beoefenen, een zwangerschap is al zwaar genoeg voor je lichaam. Zorg ook dat je niet oververhit raakt want dit is niet goed voor de baby. Dus zeker in de zomermaanden is ´s ochtends vroeg of ´s avonds laat sporten aan te raden en zorg dat je altijd voldoende water drinkt voor, tijdens en na het sporten.

Do: Luister naar je lichaam én naar een professional! Stoppen als het niet goed voelt is één ding, maar advies van iemand die weet waar hij of zij het overheeft is iets anders. Zeker tijdens je zwangerschap is het belangrijk om goede begeleiding te hebben bij het sporten zodat je weet wat je doet en verantwoordelijk sport.

Don´t: Stop onmiddellijk als je duizelig bent of je licht in je hoofd begint te voelen. Zorg ook dat je, zeker verder in je zwangerschap, niet op je buik gaat liggen en niet te lang op je rug.  En, laat de zware gewichten maar even voor wat ze zijn deze maanden.

Do: Zorg dat je voor en na het sporten genoeg stretcht. Zwangerschapsyoga is ook een goede manier van sporten en helpt je om flexibel en sterk te blijven.

Don´t: tijdens je zwangerschap is het aan te raden om contact sporten of high-impact sporten even te vermijden, gewoon voor de zekerheid. Dus berg je hockeystick voor nu maar even op en focus je op andere manieren van sporten.

 

Meer weten over verantwoord sporten tijdens je zwangerschap? Bij Shape hebben we Zwanger & fit vanaf de 16e week van je zwangerschap, een actieve vorm van zwangerschapsbegeleiding afgestemd op jouw niveau. Een fysiotherapeut zal je volledig begeleiden en, hier komt het goede nieuws, de kosten worden vaak vergoedt door je zorgverzekeraar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *