Veganistisch eten en actief sporten? Kan dat?

Veganistisch eten en actief sporten? Kan dat?

Veganistisch eten is tegenwoordig steeds bekender en ook meer geaccepteerd. Waar je eerst als veganist toch vooral thuis heel hard je best moest doen om een lekker maaltje in elkaar te flansen, zijn er tegenwoordig ook steeds meer veganistische opties als je eens lekker uit eten wilt.

 

Een veganistisch dieet, waarbij alle dierlijke producten gemeden worden, dus niet alleen vlees en vis, maar ook kaas, eieren en melk, is best controversieel. De voorstanders claimen dat het niet alleen beter voor de dieren is maar ook grote voordelen voor hun gezondheid en het milieu heeft. Veganistisch eten wordt o.a. gelinkt aan lagere risico´s op hartziektes, een lager bloedsuikerspiegel en kan beschermen tegen bepaalde vormen van kanker. Tegenstanders gooien het vooral op het feit dat we dierlijke proteïne nodig hebben, een mens zou niet zonder dierlijke proteïne kunnen en daarom zou veganistisch eten juist ongezond zijn. En dat is dan ook de vraag die de meeste veganisten elke dag wel een keer naar hun hoofd geslingerd krijgen “waar haal je je proteïne dan vandaan?”.

Jaren van succesvolle propaganda heeft ervoor gezorgd dat vlees en zuivelproducten worden gezien als de enige bronnen van proteïne. En dus is veganistisch eten geen gezonde optie, helemaal niet voor topsporters. Het is duidelijk dat, zeker sporters, proteïne nodig hebben om spieren te bouwen en repareren maar ook bij het onderhouden van andere belangrijke lichaamsfuncties. Maar, maakt het uit of die proteïne uit dieren of uit planten komt? Want, en dit klinkt misschien als iets nieuws, er zijn genoeg ingrediënten in een plantaardig dieet die bomvol proteïne zitten, zoals bonen, amandelen, linzen, hennepzaden, spirulina, quinoa, bananen en we kunnen zo nog wel even doorgaan.

Dus, als we genoeg proteïne uit plantaardig voedsel kunnen halen, dan lijkt veganistisch eten en sporten prima samen te kunnen gaan. En, dat bewijzen ook genoeg sporters die op een volledig plantaardig dieet toch op topniveau kunnen presteren:

Ultrarunning

Fiona Oakes is een veganistische ultrarunner met een flinke rits titel achter haar naam, waaronder drie Guinness World records. Ze is veganistisch sinds ze zes (!!) jaar oud is en werd hiertoe gedreven door haar liefde voor dieren. Haar missie is om de wereld te laten zien dat veganistisch eten juist goed is voor sportprestaties.

NFL

Het NFL rugby te

am uit Tennessee, de Titans, bestaat voor 30% uit veganisten. Het begon met een linebacker die om gezondheidsredenen plantaardig begon te eten en daarna een groot deel van het team motiveerde om hetzelfde te doen. Zij claimen verschillende voordelen voor top sporters te ondervinden zoals een lagere bloeddruk, het hebben van veel meer energie, minder ontstekingen en snellere herstelperiodes.

En, dan hebben we natuurlijk het voorbeeld van Shaper Beau die afgelopen december 2e is geworden bij SAP CUP als fitness model terwijl ze plantaardig at ipv de grote hoeveelheden kip die daar theoretisch voor genuttigd zouden moeten worden.

Zo kunnen we nog wel even doorgaan, check bijvoorbeeld deze Olympische atleten eens: fietser Dotsie Bausch, zwemster Rebecca Soni, gewichtheffer Kendrick Farris, voetballer Kara Lang, sprinter Malachi David of alpineski-racer Seba Johnson. Eten allemaal volledig veganistisch en zoals je ziet in veel verschillende sportdisciplines.

Dus ja, sporten en veganistisch eten kan wel degelijk samengaan!

Reacties

1 thought on “Veganistisch eten en actief sporten? Kan dat?
Anja at 15:44

Gelukkig steeds makkelijker om ook lekker te eten als je uit eten gaat!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *