Let’s talk about.. bindweefsel

Let’s talk about.. bindweefsel

Je hebt vast wel eens van de term bindweefsel of fascia gehoord. Maar hoe kan een te strak bindweefsel diverse klachten veroorzaken en waarom is het zo belangrijk om er goed voor te zorgen? In deze blog geeft Fysiotherapeut Merel antwoord op deze vragen, + een aantal tips om hier wat mee te doen.

Bindweefsel is de verbindende factor tussen de verschillende lichaamsweefsel. Als een soort van spinnenweb loopt het door je hele lichaam, van je tenen tot je hoofd. Het houdt alle onderdelen van je lichaam bij elkaar en geeft steun aan organen. En zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je ergens in je lichaam spanning hebt, maar de klacht zich op een andere plek uit. Vandaar dat het belangrijk is om je hele lichaam soepel en bewegelijk te houden.

Sporten met een te strak bindweefsel voelt als sporten met een veel te strak trainingspak. Dus ook al zijn je spieren lenig, als dat denkbeeldige trainingspak gaat knellen, krijg je op den duur toch nog klachten!
Met deze tips houd je bindweefsel soepel en beweeglijk:

Doe aan Yin yoga
Veel sport of actieve yoga is gericht op het versterken van de spieren of het rekken van spieren. Yin yoga is gericht op het bindweefsel, dat trager op rek komt. Door 3 tot 5 min in de zelfde houding te blijven geef je bindweefsel de kans op te rekken om zo te laten ontspannen.

Blijf niet te lang in dezelfde houding zitten
Weet je de gevaren van het zitten uit de vorige blog nog? Te lang zitten kan zorgen voor verkleving en verkorting in het lichaam. Dit kun je voorkomen door regelmatig van houding te veranderen en wat meer te lopen tussendoor.

Laat je masseren

Laat je triggerpoints behandelen, of doe het zelf.  Massage is al lang geen luxe meer. Het is goed om je bindweefsel te onderhouden door het te verzorgen met een massage. En het fijne is, je kunt dit ook zelf! Maak gebruik van de foamroller, fasciaballen of cuppings om je bindweefsel los te maken. Veel langdurige klachten of pijnlijke spierknopen zijn afkomstig door te strak bindweefsel. De fysiotherapeut kan helpen bij het uitschakelen en herstel van deze pijnlijke triggerpoints.

Drink veel water

Houd je lichaamsweefsels soepel door goed gehydrateerd te blijven. Drink 6 tot 8 glazen water
per dag. En drink wat extra na de massage of yinyoga les.

Shape-all-in biedt je de mogelijkheden om voor je bindweefsel te zorgen;

  • Schrijf je in voor een Yin-yoga les
  • Maak gebruik van de foamrollers in de oefenzaal (vraag de trainer gerust om hulp)
  • Ga bij klachten langs bij een van onze fysiotherapeuten van In-Shape – Fysiotherapie.
  • Boek een massage bij Magda Therapy

Take care!
Groetjes, Merel van In-Shape Fysiotherapie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *