Hoe overleef ik een zittend beroep? Zit-advies van fysiotherapeut Merel

In de vorige Shape-blog herinnerde Tessel ons er ook nog even aan: Een zittend beroep draagt niet positief bij aan onze gezondheid! Gelukkig compenseren we dit steeds meer door regelmatig de sportschool te bezoeken (GOED BEZIG !!). Maaar… dat werk achter de computer, daar kom je niet altijd onderuit. En om toch zoveel mogelijk klachten te voorkomen, geef ik je in deze blog een aantal tips geven wat je kan doen om klachten te voorkomen. 

  1. Houd contact met je lichaam

Zittend werk vraagt over het algemeen meer van ons brein dan van ons lijf, waardoor onze aandacht vanzelf ook meer in ons hoofd gaat zitten. Wanneer er minder contact is met het lichaam, voelen we onze grens (zoals vermoeidheid, stress, verkeerde houding) niet meer goed aan. We kunnen hierdoor moeilijk ontspannen en het lichaam raakt uitgeput.

Als je lichaam langdurig geen aandacht krijg, of als er signalen worden genegeerd, dan gaat het lichaam vanzelf meer signalen uitzenden (zoals onverklaarbare pijnen) zodat je je aandacht weer naar je lichaam móet sturen.

Dus, goed contact met je lijf, zorgt voor meer ontspanning en minder klachten. Maak er een gewoonte van om een paar keer per dag de grond onder je voeten te voelen, je ademhaling te voelen, je hand even op je borst of buik te leggen en jezelf regelmatig te vragen hoe je je voelt.

  1. Een goede ademhaling

Wanneer onze lichaamsweefsels, zoals spieren, bindweefsel, maar ook organen, “vast”  komen te zitten, krijgen we klachten. Wanneer een lichaam meer in beweging is, dan is het gezonder. Voor een optimale beweeglijkheid van ons lichaam is een goede ademhaling van belang. Wanneer we goed ademen is onze hele romp in beweging, van je wervels en ribben tot je organen en bekkenbodem. Veel nek en schouderklachten ontstaan door verminderde beweeglijkheid van de wervels en ribben. Maar ook kunnen darmklachten ontstaan door verminderde beweeglijkheid van de buik-organen.

Observeer tijdens je werkdag regelmatig je ademhaling. Voel welke delen van je lichaam mee-bewegen. Ook kun je de ademhaling wat meer naar de klacht zelf sturen, zodat daar weer wat meer ruimte en beweging ontstaat.

  1. Goede houding

Een goede zithouding begint met je voeten geaard op de grond. Voel beide zitbeenknobbels op je zitvlak en reik vanuit daar met je kruin richting het plafond. Breng je schouders laag en naar achter en je borstbeen naar voren. Check regelmatig of je geen onnodige spanning vasthoudt, zoals in je kaken, nek of billen. Zorg dat je hoofd in het verlengde van je wervelkolom blijft staan. Als je je hoofd laat hangen maak je het je nekspieren wel erg moeilijk.
En ja, elke houding is moeilijk vol te houden, zo ook de perfecte zithouding. Het is dus ook oké om je houding af te wisselen en even lekker onderuitgezakt te zitten, maar niet te lang. Tussendoor nog even een rondje wandelen, of een aantal stretches en pak daarna je goede zit-houding weer op.

  1. Sport en yoga

Van regelmatig sporten krijg je meer energie en door je rugspieren te trainen kun je een goede zithouding langer volhouden. Door yoga wordt je wervelkolom flexibeler en ontstaat er meer ruimte in je lichaam. Bij een langdurige zithouding (dus ook bij fietsen/spinning!) kunnen structuren aan de voorkant van je lichaam gaan verkorten, een extra rondje wandelen na je werkdag of wat heupstretches kun je erg helpen.

Veel succes !

Mocht je toch nog klachten hebben, breng dan een bezoek aan de fysio. Pijn aan je armen, een stijve nek, of last van je onderrug, het lijkt er tegenwoordig allemaal bij te horen, maar het hoort niet !!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *