Hoe blijf je consistent? 10 tips!

Hoe blijf je consistent? 10 tips!

Hoe blijf je consistent? 10 tips!

Zij: “Ik heb me niet aan de kcal gehouden en ben dus niet afgevallen. Zullen we de kcal dan maar verlagen?”

Ik: Wat dacht je ervan als je je er eerst eens aan gaat houden?

Wanneer mensen die willen afvallen geen resultaat behalen, denken ze vaak dat het aan het programma of de manier waarop ligt. Waardoor ze hoppen van het ene naar het andere dieet.

Eerlijk gezegd ligt het zelden aan het programma maar vooral aan het consistent volhouden ervan.

Dus na mijn antwoord, die uiteraard met een knipoog bedoeld is, kijken we waarom iets niet gelukt is en hoe we dat gaan aanpakken (gedrag!), maar dat wordt een consult.

Hoe dan ook, consistent zijn is een ‘skill. En hoe word je daar beter in?

Hieronder 10 tips:

1. Creëer gewoontes, wacht niet op motivatie

Motivatie comes and goes, maar als iets eenmaal een gewoonte is, is het niet meer afhankelijk van of je zin hebt of niet.

In je douchen heb je misschien ook weleens geen zin, maar je doet het (hopelijk) wel altijd. 🚿

 

2. Pas één gewoonte per keer aan

Als je alles in een keer wil veranderen is de kans dat dat allemaal goed gaat eerlijk gezegd klein.

Van 0-3 x per week sporten? Van alles eten wat los en vast zit naar MyFitnesspall gebruiken, je kcal tekortaanhouden EN je macro’s precies op de gram perfect doen.

Lijkt mij wat veel. Kleinere stapjes opgeteld zullen een (uitzonderingen daar gelaten) een positievere ervaring opleveren waardoor je het beter volhoudt! 💪🏼

3. Pas je omgeving aan

En met omgeving bedoelen we je koektrommel, koelkast en je partner en vrienden. 👭👬

Ok, die laatste hoef je niet aan te passen, maar vertel mensen dat je bezig bent en dat je hulp waardeert. 

Niemand zit te wachten op een partner of vriend(in) die steeds roept ‘doe niet zo ongezellig!’. Dat maakt het alleen maar lastig.

4. Eat & Train op een manier waar jij blij van wordt

Ok afvallen is misschien niet altijd leuk, maar eet wat je lekker vindt en train op een manier die je leuk vindt. Anders hou je het niet vol. 🥳

5. Plan vooruit. Hoe ziet je week eruit. Bereid je voor zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

 

Etentjes? Borrels? Lunches of verjaardagen? 🎂

Denk erover na. Maak een plan voor jezelf. Wel een wijntje op die verjaardag? Dan spaar je wat kcal op die week of doe je rustiger aan die dag.

Zorg ervoor dat je het ‘fuck it, ik heb het nou toch al gevoel’ voorkomt.

 

6. Laat perfect ‘goed’ niet in de weg staan.

Zie hierboven. Stel je hebt iets meer gegeten dan de bedoeling was. Zo wat. Dat ene koekje teveel hoeft niet te betekenen dat je het hele pak inhaleert. 🍪

7. Begin gewoon weer opnieuw als je een keer de mist in gaat

Op je bek gaan zal vast gebeuren. Niets aan de hand. Je kunt altijd weer beginnen waar je was gebleven. De volgende dag of zelfs de volgende maaltijd nog! 

 

8. Vier je resultaten óók onderweg!

Wil je 10 kilo afvallen? Vier 2 kilo ook! Of 5! 🎊

Breek je doel op! Wees trots op jezelf.

En met belonen bedoel ik natuurlijk niet met eten.

Denk aan een goed boek, een massage, een bos bloemen, een paar nieuwe schoenen, whatever! Vier het!

 

9. Geef prioriteit aan je slaap- en stressmanagement

Slaap en stress hebben zoveel invloed op je lijf. Van hongergevoel tot vetopslag het heeft er allemaal mee te maken. Onderschat dit niet. Probeer eens een week wat langer te slapen en zie hoe een verschil dit maakt!

10. Shape all-in!
Word lid van mijn Facebook groep en laat het weten als je er even doorheen zit. 1000+ vrouwen die je een peptalk kunnen geven! Geen Facebook? Volgen op Instagram kan ook.

En tot slot: misschien wel het belangrijkste:

Blijf naar Shape komen en laat het de trainers weten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *