Hardloopblessures voorkomen is beter dan genezen

Hardloopblessures voorkomen is beter dan genezen

Jaarlijks raken er in Nederland honderdduizenden hardlopers geblesseerd. Veel van deze blessures kunnen voorkomen worden. In dit artikel lees je hoe je zelf, thuis kan trainen om blessures te voorkomen.

Hoe ontstaan hardloopblessures?

Blessures ontstaan door een balans tussen belasting en belastbaarheid. Je lichaam raakt geblesseerd als je als je meer belast dan dat je aankan. Dit is schematisch te zien in de afbeelding.

Het water wat in de emmer gaat is de belasting. Dit kan in de vorm van sport, werk, stress en andere activiteiten zijn.

De emmer staat voor de belastbaarheid. Dit is hoeveel belasting je lichaam aan kan. Als je meer doet dan je lichaam aankan zal de emmer overlopen. Dan raak je geblesseerd.

Om niet geblesseerd te raken moet je ervoor zorgen dan de emmer leegloopt. Dan herstel je van de belasting. Dit kan je doen door 8uur slaap, voldoende tijd tussen 2 trainingen en bijvoorbeeld massage.

Als je de belasting en belastbaarheid voldoende in balans houdt met elkaar zal je niet geblesseerd raken.

 

 

Hoe voorkom je blessures?

Om blessures te voorkomen is het belangrijk om de belastbaarheid van je lichaam te verbeteren. Dit doe je onder andere door training. Door goed te trainen vergroot je de belastingbaarheid. Echter wordt de belastbaarheid door veel verschillende dingen beïnvloed zoals: training, kracht, mobiliteit, stabiliteit etc.

Op al die punten kun je zelf invloed uitoefenen. Het is bijvoorbeeld belangrijk om een goed trainingsschema te hebben, als beginnende hardloper kan je die hier vinden.

Kracht en stabiliteit kun je trainen met de juiste oefeningen. Voor hardlopers is het zeer belangrijk om hardloop specifiek te trainen. Vaak worden de verkeerde oefeningen gedaan. Een voorbeeld van een oefening is in dit filmpje te zien:

https://www.youtube.com/watch?v=NUr1ZVccZgo">https://www.youtube.com/watch?v=NUr1ZVccZgo

De mobiliteit van het lichaam is ook goed te trainen. Het is belangrijk om alle spieren en gewrichten soepel genoeg te houden om de kans op blessures te voorkomen. Een voorbeeld van een oefening is in dit filmpje te zien:

https://www.youtube.com/watch?v=o62EkrHrgHc">https://www.youtube.com/watch?v=o62EkrHrgHc

Dit zelf toepassen?

Hardloopblessures kun je zelf voorkomen als je voldoende informatie en oefeningen hebt om te doen. Speciaal hiervoor heeft Running Solutions een blessure preventie programma ontwikkeld. Klik hier voor meer informatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *