Goede voornemens nu al de deur uit?

Goede voornemens nu al de deur uit?

Het is toch wel het cliché in de gemiddelde sportschool: onwijze drukte in januari met allerlei gemotiveerde nieuwe sporters die dit jaar wel echt hun goede voornemens gaan volhouden om vervolgens in februari en maart weer terug te gaan naar de situatie van voorheen. Dag goede voornemens, dag nieuwe sporters, volgend jaar proberen we het nog een keer.

We zitten ondertussen alweer in februari dus tijd om eens even de balans op te maken, hoe gaat het met jouw sportieve goede voornemens? Nog net zo gemotiveerd als op 1 januari of begint het allemaal wat af te zwakken?

Als je motivatie ondertussen ver te zoeken is, hier wat tips om te zorgen dat jij geen Sjaak Afhaak wordt en dit jaar wel blijft volhouden:

Geduld

Zoals bij alles, geduld is een schone zaak en dat geldt zeker ook voor je sportieve goede voornemens. Je zult niet het gewenste resultaat van de een op de andere dag zien en dat kan soms best demotiverend zijn. Heb je de hele maand januari zo je best gedaan en past je favoriete spijkerbroek nog steeds niet… En ook al zie je nog geen direct resultaat in de spiegel of op de weegschaal, je hebt zeker wel vooruitgang geboekt! Denk aan de gezondere leefstijl die je begonnen bent, de extra uren beweging die je per week mee pakt en de spieren die je waarschijnlijk al wel aan het kweken bent. Daarom, wordt niet te ongeduldig na die eerste maand maar keep up the good work! Weleens gehoord dat het minstens 21 dagen duurt om een nieuwe gewoonte te creëren? Dus nu is het zaak om die regelmatige sportschool bezoekjes vol te houden!

Behapbare doelen

Maak je doelen handelbaar door ze in kleine subdoelen te verdelen. Super goed dat je 10 kilo kwijt wilt of 200 kilo wilt deadliften, maar het feit dat het even kan duren voor je je doel bereikt kan demotiverend werken. Dus, verdeel je doel in kleinere doelen, per maand bijvoorbeeld, zodat je je vooruitgang kan meten en daardoor gemotiveerd blijft om door te zetten.

Groepsdruk

Samen sporten en naar je doelen toewerken werkt altijd motiverend en maakt het lastiger om de handdoek in de ring te gooien. Als je hebt afgesproken met iemand om elke maandag een spinning lesje te doen, ga je minder snel afzeggen want er staat tenslotte iemand op je te wachten in die kleedkamer. Of, als je met een personal trainer werkt weet je ook dat je ergens op een bepaald moment moet zijn (liefst met resultaat) en dus blijf je lekker gaan. Een andere goede manier is om mee te doen aan een groep challenge, check bijvoorbeeld onze maandelijkse challenge of 10-weken challenge en zeker weten dat je dit keer wel doorzet.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *