Fit blijven met een kantoorbaan?

Fit blijven met een kantoorbaan?

Dacht je goed bezig te zijn door na je werk een paar keer per week naar Shape te komen en je booty even goed onder handen te nemen. Maar, als je een kantoorbaan hebt, is dat eigenlijk niet meer genoeg. Yep, you heard that right, ondanks je harde inspanningen in de gym meerdere keren per week is die zittende baan van je toch nog redelijk killing. Ooit gehoord van “zitten is het nieuwe roken”? Hoe meer tijd je zittend doorbrengt, hoe groter bepaalde gezondheidsrisico´s blijkt uit steeds meer onderzoeken.

Dus ja, duidelijk dat na 6-8 uur zitten op kantoor, na zitten in de trein of auto om daar te komen, een uurtje sporten voor je weer op de bank ploft niet helemaal genoeg is. Begrijp ons niet verkeerd, dat uurtje sporten is super belangrijk en moet je zeker vasthouden MAAAAAR als je uren achter een bureau zit op je werk, zal je iets meer effort moeten doen voor je gezondheid.

Dus hoe kun je toch nog fitter blijven met een kantoorbaan? Nou, nog vaker naar Shape komen ;). Yep, goed idee, als je tijd zou hebben om een ochtend, lunch en avond workout in je dag te proppen maar waarschijnlijk is je huidige gym planning al redelijk veel gevraagd.

Dus hier onze 4 tips om wat extra beweging in je werkdag te krijgen:

Commute

Hoe ga jij naar je werk? Auto? Trein? Kan je commute misschien iets bewegelijker worden? Kun je op de fiets of lopend naar je werk? Of als dat te ver is, kun je misschien op de fiets of lopend naar het trein station? Als je met de trein gaat, i.p.v. geïrriteerd te raken dat dat ding weer propvol zit, zie het als meer tijd staan en minder tijd zitten, harstikke goed voor je gezondheid dus (thanks NS!). Deze mindset kun je ook gebruiken als je met de auto gaat, i.p.v. te vloeken dat de parkeerplekken het dichtst bij de ingang al bezet zijn, ga expres voor de parkeerplekken die juist het verste weg zijn zodat je al een verplicht wandelingetje in je dag hebt.

Wandelbesprekingen

Zou je sommige van je belletjes of besprekingen lopend kunnen voeren? Sta op en wandel bij je volgende belafspraak of check met je collega´s of jullie een wandelbespreking kunnen doen i.p.v. zittend in een meeting room. Niet alleen wat extra beweging maar schijnt ook nog hartstikke goed te zijn voor de productiviteit en creativiteit!

Zet dat alarm

Zet een alarm op je telefoon of smartwatch om elk uur even op te staan en je benen te strekken. Ga even water halen of een koffietje of loop een rondje over de afdeling om even dat zit patroon te doorbreken. Of, ga na een uurtje zitten eens staand werken. Zet je laptop op een hoge tafel (of bij gebruik daaraan, een kast werkt ook goed weet ik uit ervaring) en doe staand je werk voor, bijvoorbeeld, 20minuten (hoe langer hoe beter).

Traplopen

Ga je altijd met de lift naar de verdieping waar jouw bureau staat? Perfecte mogelijkheid om wat beweging in te bouwen, vanaf nu negeer die lijft en neem de trap. En voor wat extra traplopen, boek je meetings in meetingrooms op een andere verdieping.

 

Wat doe jij om je dag wat beweeglijker te maken op kantoor?

 

 

Reacties

1 thought on “Fit blijven met een kantoorbaan?
Anja at 19:35

Ik wandel elke dag, met mn zus, 1 uur. Door de stad of in t park. Nooit verwacht van mijzelf, maar als je eenmaal het gevoel kent, kun je er niet meer buiten

Laat een reactie achter op Anja Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *