Sporten en voeding inplannen in een (te) druk leven

Sporten en voeding inplannen in een (te) druk leven

Ik heb zo’n lekkere week gehad! Het begon al met dat ik niets hoefde te doen maandag. Zo chill!

Echt goed en lang geslapen, gezond gegeten, echt top! Nou ja dinsdag en woensdag eigenlijk meer van hetzelfde. Donderdag? O ja donderdag heb ik een boek gelezen op de bank en heb ik een wandeling door het bos gemaakt. Heel relaxt! En ja, het weekend was eigenlijk ook heel ontspannen.. Beetje Netflixen, uitgebreid gekookt, huis helemaal opgeruimd. Echt helemaal opgeladen weer!

En jij?

Said no-one ever…

Goed! Druk!

Is een veel vaker voorkomend antwoord wanneer je iemand vraagt hoe het gaat.

Want druk zijn we allemaal. Werk, familie, vrienden, een sociaal leven en dan moet je ook nog sporten en op je eten letten. Pff hoe dan?

Niet gek dat een van de reacties die ik vaak tijdens mijn voedingscoaching sessies hoor is: ik had geen tijd.

En: vanaf volgende week wordt het rustiger.

Maar wees eens eerlijk. Ben je echt verbaasd dat je geen tijd had? En wordt het echt rustiger volgende week?

Nee he?!

Daarom is een vraag die altijd terugkomt: Hoe ziet je week eruit?!

Precies. Stop met je te laten overvallen door wat er gebeurt, maar GA ERVAN UIT dat je het druk hebt.

Hoe dan?

Hier wat ideeën:

Voeding (EAT)

  • Plan vooraf wat je gaat eten die week
  • Zet het moment dat je weekboodschappen gaat doen in je agenda en zodat ‘er was niets in huis’ geen excuus is
  • Doe in ieder geval een beetje Mealprep. Klinkt eng, is het niet. Hoeft echt niet lang te duren. Snij alvast wat groente voor. Zorg dat je je eiwitbron (vlees/vleesvervanger) al bereid hebt. Kook aardappels/granen/pasta en zet in de koelkast zodat je het alleen nog hoeft op te warmen.
  • Zorg voor back-up ideeën als het mis gaat. Bestellen? Ilovesla of kies de ‘gezond’ sectie in je thuisbezorgd app. AH to go? Kies een magnetronmaaltijd/maaltijdsalade/soep die niet hoog in kcal is. Haal een gebraden kip en doe er wat sla of groente bij. Maak roerei met extra groente.
  • Hou jezelf niet voor de gek. Druk zijn betekent niet dat je snack een muffin hoeft te zijn. Een stuk fruit of een yoghurtje is net zo makkelijk te krijgen.
  • Reistijd? Zorg dat je een stuk fruit, een pakje rijstwafels of wat rauwkost in je tas hebt zitten.

Sporten (TRAIN)

  • Ook hier geldt: zet het in je agenda. Probeer die afspraak met jezelf te houden en écht niet af te zeggen voor iets anders. Je wil routine creëren. Tandenpoetsen of douchen heb je wellicht ook niet altijd zin in maar doe je (hopelijk) wel elke dag. Wat me brengt op het volgende:
  • Wees realistisch. Het is veel effectiever om 2 x een full body training te plannen en je daar consistent aan te houden, dan om een 4 of 5 split te plannen en dan maar 2 of 3 keer te halen.
  • Merk je dat na werk steeds geen puf meer hebt? Probeer eens een ander tijdstip. Ja vroeg opstaan is k*t, maar donker is het nu toch als je wakker wordt, dus probeer het eens. Shape gaat om 06.30u open. Probeer het eens een week. Het went. Echt. En wedden dat er niets onverwacht tussen komt om die tijd!?
  • Loop! Naar je werk, in je pauze, naar je collega, naar de supermarkt, een bushalte verder. Loop! Onderzoek heeft bewezen dat je zo productiever bent op werk EN je verbrandt meer kcal. Wat wil je nog meer?

Dus: hoe ziet jouw week eruit?

Geef de adviezen hierboven eens een serieuze kans.

Wedden dat je tijd overhoudt!? Kun je mooi nog een keer langs komen! 😉

See you @Shape!

Laura

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *