Is je buikspieren trainen onzin!?

Is je buikspieren trainen onzin!?

“Gaan we ook nog buikspieren doen?”

“Word ik vierkant als ik teveel mijn buik train?”

Vragen die me regelmatig worden gesteld tijdens trainingen met nieuwe clienten of in de Billen Bouwen voor Vrouwen Facebook Groep.

Maar hoe zit het nou eigenlijk?

Allereerst: de term core en buikspieren wordt nogal eens door elkaar gebruikt.

Je core is je kern. Dus je lijf zonder je armen en benen.

Je buikspieren (en zelfs je bilspieren!) maken daar onderdeel van uit, maar het is dus niet hetzelfde. Je buikspieren bestaan uit je rechte, schuine en diepliggende (dwarse) buikspieren. Ook onderste buikspieren is dus geen spiergroep, maar een deel van de rechte buikspieren, wist je dat?

Een voorbeeld van een buikspieroefening is een sit-up en een voorbeeld van een core oefening een plank.

Word je buik strakker van core training of buikspieroefeningen?

Nee. Helaas niet.

Kun je veel spiermassa opbouwen op je buik? Nee. Gelukkig ook maar, want stel dat dat zou kunnen zou je in het uiterste geval op een gegeven moment niet meer voorover kunnen buigen!

Waarom er mensen zijn die zeggen van wel? Als je je buikspieren net getraind hebt kunnen ze een beetje opzetten, net als alle andere spieren, hierdoor kan het lijken of je buik iets strakker is.

Helaas is de enige manier om je buik strakker te krijgen je vetpercentage verlagen.

Word je vierkant van veel buikspieroefeningen doen? Nee.
Mogen buikspieroefeningen ontbreken in je schema? Dat ligt eraan wat je doel is, maar voor een plattere buik hoef je ze niet te doen.
Mogen core oefeningen ontbreken in je schema? Nee.

Maar onthoud wanneer je krachttraining doet, je je core al flink traint. Denk maar aan je rug rechthouden tijdens een deadlift of bracen tijdens een squat.

Dat wil wat mij betreft niet zeggen dat je geen core training hoeft te doen als je al met zware gewichten traint. Het kan altijd beter!

Zoals het woord al zegt, je core is je kern. Als je een sterke core hebt, zal deze bijdragen aan kracht bij je trainingen en het zal rugklachten voorkomen.

In de trainingen die ik maak, zal altijd een core oefening zitten.

Kortom:

Buikspieroefeningen? Niet noodzakelijk.

Core training? Absoluut wel!

Hoe sterk is jouw core?

 

P.S.

Vind je het lastig om je core te trainen?

In Shape-all-in zijn er elke dag meerdere core trainingen in de fitness.

Ze duren maar 15 minuten en zijn onder begeleiding van een deskundige trainer.

Uiteraard kun je ook bij een personal trainer terecht.

Vind voor jou de beste manier om je core te trainen, het is het fundament van je lichaam.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *