Hoeveel cardio moet je doen om af te vallen?

Hoeveel cardio moet je doen om af te vallen?

Het korte antwoord? Geen.

Een iets langer antwoord?

Dat ligt eraan.

Om af te vallen dien je meer energie te verbruiken dan je binnenkrijgt. Dit noemen we een calorietekort. (In het Engels: energy deficit). Dat wist je waarschijnlijk al.

Maar nu komt ie:

Bedenk je dat je om een glas wijn te verbranden zo’n 15 minuten moet hardlopen en je voor een hele reep Tony’s een halve marathon moet rennen. 😱

Dan kun je je afvragen of sporten de efficiëntste manier is.

Wat dan wel?

In essentie? Minder eten.

Elke dag een beetje minder eten dan je nodig hebt en dat dan niet een paar dagen of een week maar een paar maanden (soms zelfs jaren) volhouden.

Zo lang? Yes, zo lang.

Tenminste, als je ook nog hier en daar wil genieten van het leven.

Want met een crashdieet lukt het ook, maar daar leer je niets van en als je dan bent afgevallen zit het er zo weer aan. 🤦🏼‍♀️

Helpt sporten of bewegen dan niet?

Zeker wel! Maar denk dus niet dat je met een uurtje sporten een weekendje pizza, wijn en chocola verbrandt. Daar is echt iets meer voor nodig.

Het belangrijkste is dat je in een energietekort zit. Met een tekort van ca. 500 kcal per dag zal je op weekbasis een halve kilo afvallen.

Dat tekort kun je creëren door A) minder te eten, B) enorm veel te sporten of C) allebei.

Mijn advies? A of C. Buiten dat proberen af te vallen door sporten alleen niet efficiënt is, zal je sporten er waarschijnlijk minder leuk door gaan vinden en dan is het lastig vol te houden.

Conclusie:

Zorg dat je in een calorietekort zit. Wees efficiënt, eet minder en beweeg meer gedurende de dag. Niet alleen in de gym. Loop meer, neem de trap meer, pak de fiets. Je zult versteld staan van hoe dat aantikt gedurende de dag.

En hou dat LANG vol.

Geen oneindig cardio, rare diëten of nooit meer chocola eten voor nodig!

Don’t diet and exercise, Eat & Train!

Groetjes,

Laura

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *