Dé meest gemaakte fout bij krachttraining

Dé meest gemaakte fout bij krachttraining

Mijn laatste blog over dat de meeste groepslessen geen krachttraining zijn, was niet op jou van toepassing. Jij bent in het krachthonk te vinden. Meerdere keren per week. Al weken, maanden of al jarenlang.

Je voelt je fit, maar echt veel strakker ben je niet geworden.

Hier is zeer waarschijnlijk 1 oorzaak voor.



Je past geen Progressieve Overload toe.

Huh?!

Progressieve Overload is het keer op keer zwaarder maken van je training. Dat kan het simpelst door een of meer herhalingen meer te doen of door het gewicht zwaarder te maken. Het kan ook door met tempo te spelen of rust bijvoorbeeld.

Dit in combinatie met het zo zwaar maken dat je een volgende herhaling niet meer netjes zou kunnen uitvoeren, is het prikkelen van de spieren waar je misschien ooit van gehoord hebt.

Dé voorwaarde voor spiergroei. En precies de reden waarom je mij altijd met een aantekenblok door de gym ziet lopen tijdens de Personal Training met klanten of me op mijn telefoon ziet typen tussen mijn eigen sets door.

Ik hou alles bij.

Doe ik vandaag 10 squats met 50 kilo? Dan wil ik de volgende training dat ik squats doe in ieder geval 1 set van 11 of 12 doen. Voel ik me goed? Dan probeer ik meer.

Soms lukt het niet, maar proberen doe ik het wel. Elke training weer.
En ik schrijf het op, omdat het anders gissen wordt.

Want deed je nou 40 of 50 kilo op de Leg Press? En waren het 10 of 15 reps?
Geef toe dat dat je vast regelmatig overkomt.

Wist je dat bijhouden wat je gedaan hebt heel goed kan in de Shape app?
Als je je training gestart hebt, kun je het gewicht dat je hebt gebruikt of de herhalingen die je hebt gedaan aanpassen. Vervolgens vraagt de app je of je dit wil opslaan.

Dat wil je natuurlijk want zo weet je dat je de volgende keer in ieder geval dat doet of meer.

Hallo resultaat van je harde werk!

Ben je lid van Shape maar heb je nog geen schema?
Maak dan een afspraak via de receptie.

Wil je graag beginnen met krachttraining, maar vind je het ook spannend en doe je nu eigenlijk alleen lessen? Dan is de 10-weken challenge misschien iets voor jou. Dan doe je 2 x per week krachttraining met een groep en krijg je er een Personal Trainer in opleiding bij, die jou een-op-een begeleid bij je doelen.

Liever meteen met een Personal Trainer aan de slag?

Ik heb zelf nog maar een paar plekken vrij (op doordeweekse ochtenden), maar je kunt ook altijd bij mijn collega’s terecht. Bekijk de Personal Trainers hier

Groetjes,

Laura

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *