8 redenen waarom je geen resultaat ziet van je billen training

8 redenen waarom je geen resultaat ziet van je billen training

Je traint regelmatig, maakt het zwaar, doet sinds kort ook Hip Thrusts en toch zie je geen resultaat van je trainingen.Wat doe je verkeerd? Het kan soms erg lastig zijn om het trainen vol te houden wanneer je geen resultaat ziet.Ik zie zoveel (vooral) vrouwen zichzelf afbeulen in de gym, strikte diëten volgen en toch niet de resultaten halen die ze willen. Tot een aantal jaar geleden hoorde ik ook bij die groep…

Inmiddels eet ik bijna twee keer zoveel als toen en zijn de resultaten van mijn trainingen wél zichtbaar. Wat ik verkeerd deed en wat ik anderen nog steeds veel zie doen?
Ik zet het hieronder op een rijtje voor je.

1.    Geen (zware) gewichten gebruiken

Dit is een van de meest gehoorde opmerkingen: Van krachttraining word je mannelijk. Er zijn veel vrouwen die bang zijn dat ze er mannelijk uit zullen komen te zien als ze met gewichten aan de slag gaan. Niets is minder waar. Die strakke benen en ronde billen? Dat zijn toch echt spieren! Ooit een prof marathonloopster gezien met mooie billen? (No offense hardloop ladies!)

 2.    Niet genoeg eten

Lepel kwark met een paar bosbessen als ontbijt? Koolhydraten verbannen? Alles waar vet in zit laten staan? Klinkt een van die dingen, of misschien wel allemaal, je bekend in de oren? Dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat je niet de resultaten haalt die je graag zou willen zien. Wanneer je strikte diëten volgt of voedingsgroepen verbant, kan het zijn dat je voedingsstoffen tekort komt die je lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren en om spieren op te bouwen.

 3.    Niet genoeg rusten

Rust is een onderschat onderdeel van veel dames hun sportschema. Rust is echter hard nodig voor je lijf, zodat je kunt herstellen en kunt opladen voor een volgende training. Tijdens een training maak je als het ware kleine scheurtjes in je spieren. Deze scheurtjes herstellen zich, waardoor je daarna iets sterker bent dan daarvoor en zo word je steeds een beetje sterker. Als je weer zwaar gaat trainen voordat je spieren zich hebben kunnen herstellen, sla je dus een essentiële stap over. Dit wil niet zeggen dat je op de bank moet blijven zitten en met de auto naar je werk moet, maar de gym een dag overslaan kan zeker bijdragen aan je resultaat.

4.    Niet genoeg slapen

Aan waarom slaap essentieel is, kan ik een blog op zich wijden. Kort gezegd kan het bijvoorbeeld verhoogde eetlust veroorzaken of ervoor zorgen dat er geen verhoging van je metabolisme plaatsvindt ook al beweeg je meer.
Het kan zorgen voor verstoring van je cortisol niveau, wat invloed heeft op je stress (hallo vicieuze cirkel), het verlaagd algeheel welzijn en kan verslechtering van geheugen concentratie etc. veroorzaken.
Als je dat leest krijg je direct zin om te gaan slapen, niet?

5.    Uren cardio’en

Dat uurtje op de crosstrainer of op de loopband heeft als resultaat wellicht dat je meer calorieën verbrandt die dag, maar voor de mooie vormen die je wenst te zien zul je spieren moeten kweken. En nee, je wordt daar niet mannelijk van. Ook niet met zware gewichten. Ik wil cardio niet volledig afschrijven, maar zie het als een onderdeel van je training of als iets waar je van geniet en zorg ervoor dat het niet je volledige training is als een strak en gespierd lijf je doel is.

6.    Elke keer hetzelfde doen

Als je dag in dag uit hetzelfde doet, is het erg onwaarschijnlijk dat je resultaat behaalt. Dat is niet omdat je je lichaam moet ‘laten schrikken’ zoals sommige mensen denken, maar omdat je spieren groeien door ‘Progressieve Overload’. Dit betekent dat je jezelf telkens moeten pushen een stapje verder te gaan. Dat kan op verschillende manieren, zoals het verhogen van het gewicht of het aantal herhalingen of door andere oefeningen te doen. Doe je dit niet, zul je geen progressie meer boeken. Ik heb hier eerder een blog aan gewijd, dus zoek hem op als je meer wil lezen.

 7.    Social media

Je hebt Social media goals. De billen van die ene Fitfluencer. Dat is jouw doel. Dat zij de genen heeft van Jennifer Lopez n jij jij bent, ben je voor het gemak even vergeten.Vergelijk je met jezelf. Niet met beroemdheden, fitnessmodellen of bewerkte foto’s.

 8.    Je hebt geen geduld

Verwacht niet dat je met een paar weken een schokkend resultaat zult behalen. Good things take time. Wist je dat je maar een paar honderd gram spiermassa per maand kunt opbouwen als je optimaal traint. Vast niet. Geef dus niet op! Hou vol, wees consistent. Tip? Maak progressiefoto’s. Jij ziet jezelf elke dag in de spiegel dus het resultaat zal je minder snel opvallen. Wanneer je elke maand een foto maakt, zie je pas echt goed verschil! Je hoeft die foto natuurlijk aan niemand te laten zien als je dat niet wil.

Ik hoop dat deze tips je helpen bij het #billenbouwen!
Als ik het kan, kun jij het ook!

Laat je het weer weten als je vragen hebt?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *